Johan
Söderström
Distal End
29. september – 29. oktober 2017
”Distal: - remote from the point of attachment or
origin”
Innenfor
forskning om persepsjon (bevissthet og sansing) kalles fysiske objekt ute i
verden for distal stimuli. Vi
oppfatter at verden finnes der ute fordi signalene fra den, den såkalte proximal stimuli, når oss. Likevel er det
vi ser og opplever kun en gjenfortelling om den. Vi lever i språket, men verden
i seg selv har ikke noe språk; det er en grense vi aldri kan passere.
I
utstillingen Distal End behandler kunstneren
Johan Söderström begrepet fremmedgjøring
som et kunstnerisk subjekt. Han henter konseptuell inspirasjon fra bla. fra
anatomi læren hvor ordet distal
brukes om f. eks. den distale enden på et bein; den delen som er lengst unna
torso. Det distale er kanskje fjernt, men det er ikke frakoblet. Gjennom
maleriets autonome flate prøver han å utforske denne opplevelsen og
oppløsningen mellom en fysisk taus / objektiv virkelighet, og den menneskelige ytterst
personlige gjenfortellingen.
Söderströms
maleriske gjenfortellinger i Distal End
bærer abstraksjonens minimalistiske kraft i sitt utrykk. Den distale omverden
er ikke direkte tilgjengelig for oss, på et sett taus; likevel øver den
påvirkningskraft på oss som individer. Vi er egentlig avhengig av den, og
hvordan vi agerer påvirker i sin tur vår interaksjon med - og forståelse av -
vår omverden.
”Jeg
vil bruke maleriets mulighet til å eksperimentere med en diskurs om
eksistensiell fremmedgjøring, som en mulig dialog for å belyse sosiale og
politiske spørsmål rundt alienasjon. Om menneskelig fremmedgjorthet til stor
del kan forstås som en språklig erfaring, kan veien for å håndtere den kanskje
finnes i opplevelser og møter som går bortom språket.”
Kunst
kan slik Söderström ser det være et slik møte… Hans arbeider er utført med
sparkel i rammer av eik. Maleriene består av et 5 mm tykt lag av sparkel, hvor
de ulike feltene er forsenket inntil hverandre, som brikker i et puslespill,
eller en intarsia. Sparkelflatens mange sprekker og ufullkommenheter fremheves.
Dette minner om Kintsugi, en gammel
japansk teknikk, der sprukken keramikk repareres med gullfarget lakk, som gjør
skaden mer synlig istedenfor å skjule den; for å omfavne det ufullkomne og
tidens slitasje som en kvalitet i seg selv.”
Johan
Söderström (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved
Kunstakademiet i Trondheim (1995 / 99). Han har avholdt separatutstillinger ved
Galleri LNM, Kristiansands Kunsthall og ved en rekke kunstforeninger i Norge.
Videre har han deltatt på gruppeutstillinger ved bla, Galleri Henrik Gerner,
Buskerud kunstsenter, Akershus Kunstnersenter, Trøndelag senter for
samtidskunst. Johan Söderström har også utført offentlige utsmykninger, og er
innkjøpt av Trondheim kommune.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar