Laila Kongevold
Búnaðr
I anledning 200-års jubileet for Norges
Grunnlov av 1814 har No13 Contemporary
lagt åpningen av Laila Kongevolds utstilling
til nasjonaldagen 17. mai.
Prosjektet
'Búnaðr' er et stedspesifikt arbeid bestående av blant annet speilende
stålkuler og gamle bruks- og pyntegjenstander i tre og metall. Prosjektet går i
dialog med de orientalske teppene som er en viktig del av No13 Contemporarys
historie. Kunstneren har også fått tilgang til familien Maktabis eget varelager
av brukskunstgjenstander i kobber, som i hovedsak kommer fra Syria, og kombinerer dette med funn fra norske
gjenbruksbutikker.
I løpet av
monteringsuken vil hun lage en installasjon som dekonstruerer og transformerer
disse gjenstandenes funksjon. Dette som en undersøkelse på om det kan oppstå et
nytt visuelt språk ut fra rytmen og sammenstillingen av tingene som sier noe om
sårbarheten til sivilisasjoner, bystrukturer og endringer i kultur og språk.
Tittelen viser
til den norske festdrakten 'Bunad', men ordet har sin opprinnelse i det norrøne
ordet 'Búnaðr' som betyr 'utstyr til hushold'. Bunaden er i dag et levende
nasjonalromantisk symbol for Norge, men produksjonen er standardisert og til
dels utflagget til utlandet. Det norrøne språket som var levende hos oss for
1000 år siden er i dag uforståelig, men lever videre hos våre naboer på Island.
Det representerer også en tid der det var overraskende mye kontakt mellom
Norden og Midtøsten og det er kanskje derfor ikke så merkelig at det er mange
likheter mellom mønster og uttrykk i våre kulturer?
Norge som
nasjon feirer 200 år i 2014 har fokus på ytringsfrihet. Syria er i likhet med
Norge en ung nasjon, men et gammelt land. Siden 2011 har det pågått en
borgerkrig i Syria. Det startet med fredelige demonstrasjoner, men har siden
utviklet seg til kamper. Dette har medført store ødeleggelser og overgrep mot
befolkningen. Mer enn 2 millioner mennesker er på flukt og lever i vanskelige
forhold i flyktningeleirer i nabolandene. Det er vanskelig å feire vår frihet
uten å la seg berøre av denne konflikten.
Laila Kongevold
har tidligere laget teppelignende installasjoner med krydder og mer ordinære
pulvermaterialer som og kaffe og melis der brudd i kommunikasjon og materialets
sårbarhet er sentrale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar