Innviet fredag 4. mars 2011







tirsdag 13. mai 2014

Laila Kongevold

Búnaðr



I anledning 200-års jubileet for Norges Grunnlov av 1814 har No13 Contemporary
lagt åpningen av Laila Kongevolds utstilling til nasjonaldagen 17. mai.

Prosjektet 'Búnaðr' er et stedspesifikt arbeid bestående av blant annet speilende stålkuler og gamle bruks- og pyntegjenstander i tre og metall. Prosjektet går i dialog med de orientalske teppene som er en viktig del av No13 Contemporarys historie. Kunstneren har også fått tilgang til familien Maktabis eget varelager av brukskunstgjenstander i kobber, som i hovedsak kommer fra Syria, og kombinerer dette med funn fra norske gjenbruksbutikker.

I løpet av monteringsuken vil hun lage en installasjon som dekonstruerer og transformerer disse gjenstandenes funksjon. Dette som en undersøkelse på om det kan oppstå et nytt visuelt språk ut fra rytmen og sammenstillingen av tingene som sier noe om sårbarheten til sivilisasjoner, bystrukturer og endringer i kultur og språk.

Tittelen viser til den norske festdrakten 'Bunad', men ordet har sin opprinnelse i det norrøne ordet 'Búnaðr' som betyr 'utstyr til hushold'. Bunaden er i dag et levende nasjonalromantisk symbol for Norge, men produksjonen er standardisert og til dels utflagget til utlandet. Det norrøne språket som var levende hos oss for 1000 år siden er i dag uforståelig, men lever videre hos våre naboer på Island. Det representerer også en tid der det var overraskende mye kontakt mellom Norden og Midtøsten og det er kanskje derfor ikke så merkelig at det er mange likheter mellom mønster og uttrykk i våre kulturer?

Norge som nasjon feirer 200 år i 2014 har fokus på ytringsfrihet. Syria er i likhet med Norge en ung nasjon, men et gammelt land. Siden 2011 har det pågått en borgerkrig i Syria. Det startet med fredelige demonstrasjoner, men har siden utviklet seg til kamper. Dette har medført store ødeleggelser og overgrep mot befolkningen. Mer enn 2 millioner mennesker er på flukt og lever i vanskelige forhold i flyktningeleirer i nabolandene. Det er vanskelig å feire vår frihet uten å la seg berøre av denne konflikten.


Laila Kongevold har tidligere laget teppelignende installasjoner med krydder og mer ordinære pulvermaterialer som og kaffe og melis der brudd i kommunikasjon og materialets sårbarhet er sentrale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar